Araç sahiplerini yakından ilgilendiren flaş bir gelişme yaşandı! Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), trafik güvenliğini artırmak ve hasarlı araç alım satımında şeffaflığı sağlamak amacıyla motorlu araç sigortalarında hasar gören araçlara yönelik önemli kriter değişikliklerine gittiğini duyurdu. Artık tam ve ağır hasar tespiti bambaşka kurallara göre yapılacak.
SEDDK’dan Kritik Düzenleme: Amaç Güvenlik ve Bilgilendirme
SEDDK tarafından yapılan resmi açıklamada, bu yeni düzenlemeyle birlikte trafik güvenliğinin en üst düzeye çıkarılması ve hasarlı araçları satın almayı düşünen vatandaşların doğru ve eksiksiz bilgilere ulaşmasının hedeflendiği belirtildi. Yapılan değişikliklerle, hasarlı araçların statüsü net bir şekilde tanımlanacak ve alım satım süreçlerinde mağduriyetlerin önüne geçilmesi amaçlanıyor.
Tam ve Ağır Hasarın Yeni Tanımı: Sınırlar Yeniden Çizildi
Yeni düzenlemeyle birlikte araçlardaki hasar durumları daha kesin kriterlere bağlanıyor. Buna göre, bir aracın hasar tutarı güncel piyasa değerini aşıyor ve onarımı mümkün görülmüyorsa, bu araç “tam hasar” statüsünde işlem görecek. Ağır hasar statüsü ise daha detaylı bir şekilde tanımlandı. Bir araç, güncel piyasa değerinin yüzde 60’ını aşan bir hasara sahipse veya ilgili genelgede belirtilen kritik parçalarında hasar meydana gelmişse “ağır hasar” olarak kabul edilecek. Bu kritik parçaların neler olduğu ise SEDDK tarafından ayrı bir genelgeyle belirlenecek.
Hasar Tespitine Uzman Eli Değiyor: Eksper Zorunluluğu Getirildi
Güvenilir bir hasar tespiti yapılmasının hayati önem taşıdığı vurgulanan açıklamada, tam veya ağır hasar tespitinin doğru ve güvenilir bir şekilde gerçekleştirilebilmesi için önemli bir zorunluluk getirildi. Artık bu tespit işlemleri, yalnızca 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu çerçevesinde ruhsat sahibi olan sigorta eksperleri tarafından yapılabilecek. Bu sayede, hasar tespit süreçlerinde olası hataların ve suistimallerin önüne geçilmesi hedefleniyor.
Hurda Araç Ticaretine Sıkı Takip: SBM Devrede
Tam veya ağır hasara uğramış araçların, ilgili yasal düzenlemelere aykırı bir şekilde “hurda tescil belgesi” veya “trafikten çekilmiştir belgesi” alınmadan alım satıma konu edilmesini engellemek amacıyla da önemli bir adım atıldı. Sigorta şirketleri ve sigorta eksperleri tarafından gerçekleştirilen bu tür işlemlerin takibi, Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) aracılığıyla mümkün hale getirildi. Bu sayede, hurda araç ticaretinin daha şeffaf ve kontrollü bir şekilde yapılması sağlanacak.
Araç Sahipleri Artık Daha Güvende: Bilgi Kirliliğinin Önüne Geçilecek
SEDDK’nın bu kapsamlı düzenlemesiyle birlikte, hasarlı araç alım satımında yaşanan bilgi kirliliğinin ve mağduriyetlerin önemli ölçüde azalması bekleniyor. Araç sahipleri, sigorta süreçlerinde daha net ve güvenilir bilgilerle karşılaşacak, hasarlı araç almayı düşünen vatandaşlar ise araçların gerçek durumu hakkında eksiksiz bir şekilde bilgilendirilmiş olacak. Bu yeni kriterler, ikinci el araç piyasasında da daha adil ve şeffaf bir ortamın oluşmasına katkı sağlayacak.